LAZADA SPECIAL OFFER

Thursday, February 6, 2014

Pengawal Guantanamo masuk Islam, menuntut pembebasan tahanan



Pengawal Guantanamo masuk Islam, menuntut pembebasan tahanan
Terry Holdbrooks dikerahkan ke pusat tahanan Guantanamo Bay untuk menjaga tahanan.  Penduduk yang datang dari  Phoenix , Ariz ,  telah menjadi seorang Muslim yang taat dan seorang peguambela yang memperjuangkan  hak-hak tahanan .



 Terry Holdbrooks converted to Islam in December 2003 after speaking with the prisoners he was guarding at Guantanamo Bay.

 Terry Holdbrooks telah  masuk Islam pada Disember 2003 selepas bercakap dengan tahanan yang  beliau kawal  di Guantanamo Bay.
TERRY HOLDBROOKS



Terry Holdbrooks sendiri menerbitkan sebuah buku mengenai sebab beliau memeluk agama Islam dan telah  menyaksikan berbagai kekejaman dilakukan oleh rakan-rakannya s sebagai pengawal di Guantanamo.
TERRY HOLDBROOKS
Terry Holdbrooks self-published a book about his conversion to Islam and about the atrocities he witnessed as a guard at Guantanamo.
Ancaman kematian adalah satu lagi sebahagian daripada kehidupan untuk Terry Holdbrooks Jr selepas ia memeluk Islam. Bekas Pekerja Tentera U.S ini memeluk agama Islam pada tahun 2003 , yang diilhamkan oleh imam tahanan Guantanamo yang mana dia selalu berkomunakasi. Sejak itu, dia berkata dia telah kehilangan kawan-kawannya, menerima ancaman ganas, dan telah dilabel sebagai "bangsa pengkhianat " dalam talian media.
Tetapi dia tidak pergi secara senyap-senyap, masih berusia 29 tahun telah melakukan siaran untuk  media dan telah pun menandatangani jawatan tetap sebagai penceramah bagi Dana Islam Undang-Undang Amerika. Sekarang sebagai seorang Islam yang taat, telap beberapa kali  melawat negara ini dengan apa yang dia menggelarkan " Kebenaran tentang Gitmo . "

" Gitmo sepatutnya menjadi penempatan enak kerana kami hanya akan beri layanan sebagai tahanan, " kata Holdbrooks . " Tetapi ia mengubah pendirian saya . "
Roughly 100 prisoners at the facility are reportedly on a hunger strike to protest their indefinite detentions.
Penduduk di Phoenix , Arizona telah mengeluarkan   perbelanjakan yang tinggi untuk menjaga tahanan tentera AS di Teluk Guantanamo , Cuba di antara tahun antara 2003 dan 2004. Beliau sering diberi tugas untuk mengiringi tahanan kebilik khas untuk soal siasat . Dia berkata dia telah menyaksikan berbagai bentuk kekejaman yang dilakukan oleh rakan-rakannya dikalangan tentera Amerika,  dan dia tidak pernah terfikir bahawa kekejaman itu boleh dilakukan sesuka hati.
.
BERKAITAN: Belong redefines Keganasan PERANG , kaedah untuk  bersuara bagi media
Bercakap di telefon untuk Berita Harian , Holdbrooks bingung dari senarai yang suram yang menyedihkan  akibat dari kekejaman berkenaan
"Saya melihat orang diletakkan dalam kedudukan tertekanan selama lapan jam sehingga mereka tercederakan  sendiri, " katanya. " Kemudian pengawal akan datang dan mengebiri mereka."
Beliau berkata dia melihat tahanan dibelenggu ke tanah dengan penghawa dingin yang diletakkan di tempat  tinggi, lalu disimbah dengan air sejuk. Beliau berkata bahawa darah haid telah dilumurkan pada muka mereka  sebagai penghinaan dan mereka telah dipaksa untuk mendengar muzik yang membingitkan berulang kali selama beberapa jam.
Kira-kira 100 tahanan di kemudahan itu dilaporkan mengadakan mogok lapar untuk membantah penahanan yang tidak ditentukan bagaimana kedudukan mereka

Shane T. McCoy / JABATAN PERTAHANAN VIA AP



" Gitmo adalah 100 peratus bercanggah dengan asas sistem undang-undang kita ," katanya. "Itu bukanlah negara yang saya bersetuju untuk mempertahankan. "
Dalam persediaan untuk penempatan di penjara Guantanamo Bay, Holdbrooks berkata" Tentera telah dilatih  untuk berfikir banduan sebagai " makhluk terburuk " dan "lebih rendah daripada manusia biasa yang lain terutama yang berugama Islam. "
BERKAITAN: PENGAWAL Teluk Guantanamo, BANDUAN MENGADAKAN MOGOK LAPAR
"Mereka berkata ini adalah Al Quaida dan Taliban , orang yang membenci Amerika dan membenci kebebasan," kata Holdbrooks .
Tetapi sekurang-kurangnya 86 daripada 166 lelaki yang kini ditahan dalam pusat tahanan telah dibersihkan untuk dilepaskan. Ada yang telah ditahan untuk beberapa tahun tanpa dakwaan rasmi. Mereka tidak mampu untuk  keluar kerana sekatan  negara dan undang-undang yang diluluskan oleh Kongres Amerika, menurut Human Rights Watch.
Walaupun situasi cuba , Holdbrooks perasan bahawa orang-orang dengan dia bercakap sangat kuat  berpaut kepada kepercayaan mereka. Dia tertanya-tanya bagaimana mereka boleh percaya bahawa terdapat ada yang mengambil berat tentang mereka walau pun mengalami kesengsaraan.
"Saya mempunyai semua kebebasan di dunia, " katanya mengimbas kembali. " Tetapi saya tidak berpuas hati melihat orang-orang ini berada dalam sangkar yang menyeksakan,dia akan bangun untuk membantu  dan berdoa lima kali sehari. "
Sebagai seorang remaja, Holdbrooks telah mencari kebenaran dari beberapa buah agama yang berbeza. Dia datang ke Guantanamo dengan keyakinan bahawa semua agama monoteistik jahat.
Holdbrooks (not pictured) said he was often responsible for leading detainees to interrogation rooms.
BERKAITAN: PETISYEN UNTUK MENUTUP Teluk Guantanamo TOPS 75,000 TANDATANGAN
Holdbrooks (bukan gambar) berkata beliau sering diberi tanggungjawab untuk membawa tahanan ke bilik soal siasat .
MARC SEROTA / REUTERS



Tetapi sepanjang beberapa bulan berada disana,  Holdbrooks mula bercakap kepada tahanan dan membaca al-Quran, dia mula mencari beberapa kebenaran dalam Islam yang semakin banyak kebenarannya dirasainya ,setelah dia mengkaji dan menilai sendiri.
" Al-Quran adalah buku yang paling mudah untuk dibaca di dunia ini. Ia tidak mempunyai sihir, dongeng atau kekeliruan. Ia tidak bercanggah dengan sendirinya sendiri, "kata Holdbrooks . "Ia hanya pentunjuk dan arahan untuk kehidupan yang sempurna dan bahagia. "
Keimanan yang hidup mekar dalam jiwa tahanan seolah-olah menjadi bukti bahawa petunjuk  dari kitab ini boleh berjalan dengan baiknya walau pun menghadapi kepayahan..
Holdbrooks mengambil keputusan tetap  pada Disember 2003. Di hadapan banduan , beliau menyatakan  keimanan yang mengesahkan beliau sebagai seorang Muslim.
Hidupnya berubah secara drastik apabila dia kembali ke Amerika. Beliau berkata beliau menghabiskan beberapa  tahun cuba untuk merenung jauh kenangan Guantanamo. Dia telah dilepaskan dengan secara hormat sebagai seorang Muslim  daripada Tentera pada bulan Oktober 2005 untuk " disebabkan gangguan perasaan "
BERKAITAN: NAMA AS 55 tahanan Guantanamo DIPINDAHKAN KE NEGARA LAIN

Kemudian, Holdbrooks memutuskan untuk memperbaharui komitmen beliau kepada Islam. Dia berhenti dari minum minuman keras , merokok, dan mengambil dadah. Dia menghentikan pergaulan bebas dan kata-kata kotor atau keji yang emnjadi sebahagian dari kehidupan di pusat tahanan berkenaan . Beliau dapat mendisiplinkan diri dengan cara berdoa.
Dan dia  berkata dengan lantang bahawa;
"Islam telah mengajar anda bahawa jika anda melihat ketidakadilan di dunia ini  , anda perlu melakukan apa-apa yang boleh dalam kuasa anda untuk menghentikannya, " kata Holdbrooks .
Yang Guantanamo Bay pusat tahanan terletak di pantai tenggara Cuba.
BOB KUKUH / REUTERS
The Guantanamo Bay detention center is located on the southeastern coast of Cuba.
Yang Guantanamo Bay pusat tahanan terletak di pantai tenggara Cuba.

Berhati-hati dalam percakapan kerana takut di salah tafsir , Holdbrooks memastikan  bercakap dengan pemberita dan penonton melalui syarahannya dengan tepat. Beliau menjelaskan semua yang dikatakannya , mengetahui selama ini setiap penampilan awam akan menyebabkan beberapa jenis kutukan. Namun, beliau  menerima  beratus-ratus komen melalui Internet untuk melihat jika ada seseorang telah mendengar ajarannya. "Kerana ada orang yang menulis  komen negatif yang  berfikir ia seorang ulama Islam," kata Holdbrooks . " Tetapi mereka benar-benar membuat kenyataan umum secara besar-besaran mengenai dengan sesuatu yang mereka tidak tahu tentangnya. "

BERKAITAN: UNDI SENAT Peguam Tahanan Teluk Guantanamo Bay

Agenda beliau adalah tidak  untuk menggalakkan penggunaan agama, katanya. Sebaliknya, dia berfikir tentang hak-hak asasi seseorang yang seperti Shaker Aamer , seorang tahanan yang bertukar menjadi mentornya. Aamer , Residen British terakhir di Guantanamo, telah ditahan selama 11 tahun. Beliau tidak pernah disabitkan dengan jenayah dan telah dibersihkan untuk melepaskan dua kali, laporan BBC .
Aamer kini merupakan salah seorang tahanan yang menyertai mogok lapar secara besar-besaran di penjara .
"Perkara yang sepatutnya tidak ada di Amerika, " kata Holdbrooks . " Ia akan menjadi satu kesalahan jika saya duduk di Gitmo dan membiarkan terus wujudnya perkara yang  membiarkan orang-orang Amerika berfikir bahawa Islam adalah musuh terbesar Amerika . "
Terry Holdbrooks menulis mengenai pengalaman beliau di Teluk Guantanamo dalam buku sendiri yang diterbitkan " Pengkhianat ? (Triator) " Yang dikeluarkan bulan ini.

No comments:

Post a Comment