Chitika

Saturday, November 15, 2014

Samsung Find My Lost Mobile

samsung-find-my-mobile

 Use Samsung’s Find My Mobile to find your phone

Requirements:
  • Your device has access to the internet.
  • You need to have a Samsung account and your device registered with it.
  • Find my mobile needs to be set up on your Samsung phone (enabling remote controls).
If you have a Samsung device, you might be able to find your phone using Samsung’s own tracking service ‘Find my mobile’. For this to work, you need a Samsung account and registered your device before you lost it. So try to remember if you did that.
samsung-find-mobile
You did? Awesome. Head over and sign in to the Find my mobile website. Check the left sidebar and make sure that your device is connected to your account. Now, all you need to do is selecting ‘Locate my device’ in the sidebar and click on the locate button. If your device is online and remote controls is enabled, you should see its approximate location. Find my mobile also allows you to do other things such as locking your device, letting it ring with a message and wiping its data.

How To Track Your Lost Android Phone Without Installed Tracking App



How To Track Your Lost Android Phone Without Installed Tracking App

find android phone without tracking app
Note: In case you’re actually missing an Apple device, head over to my guide on how to track a lost iPhone or iPad.
Have you (ever) lost your Android smartphone or tablet without having a device tracking app installed? Then you should read this! This could be your chance to get your precious device back.
We created an FAQ post which covers most questions that you might have after reading this post
There are a handful of phone recovery or anti-theft apps on the Google Play Store which can be a lifesaver in case you lose your phone or, even worse, it gets stolen. But many people might only realize that there are such apps AFTER it got lost or stolen. Then, it usually is too late and you have to face the ugly truth that the phone is gone for good.

How to track your Android phone or tablet after it got lost or stolen

But don’t burst out in tears just yet. There’s still hope for your phone to find its way back to you! There are a few ways to remote control and track your phone even if you haven’t installed a recovery app before it vanished.
Let’s have a look at the various ways to get your Android smartphone back to its rightful owner!
ADM

1. Track your lost Android device with Google’s Android Device Manager

Requirements:
  • Your device is connected with your Google account.
  • Your device has access to the internet.
  • Allowed Android Device Manager (ADM) to locate your device (turned on by default). This can changed in the Google Settings app.
  • Allowed ADM to lock your device and erase its data (turned off by default).
Android Device Manager is a Google’s official and easy-to-use tool to track your Android phone or tablet. The best thing about it is that you don’t need to install an app to be able to track your devices. The only requirement is that your device is connected to your Google account, turned on and connected to the internet.
Besides tracking, letting your phone ring and wiping your phone (which has to be enabled manually), Android Device Manager doesn’t offer more options to remote control your phone. Hopefully, Google will work on that and offer more features, such as  taking pictures in case it got stolen and you want to know who took it.
In case there’s no laptop around when you lose your device, you can also use someone else’s Android phone to track it. Instead of using the mobile browser, you can also use the Android Device Manager app. If you the other phone doesn’t have it, simply download it here. You can sign in using the guest mode and your Google account credentials. Now you should be able to track your lost device, let it ring or wipe its data.
Android Device Manager screenshot
Are you not able to locate your phone this way? This can happen for several reasons. The one you should hope for, is that your device is simply not connected to the internet or turned off. In that case, simply keep trying to track it until it (hopefully) connects to Google’s services again.
In case it got stolen, it’s possible that the thief has disconneced your device from your Google Account. If that happens, neither Android Device Manager nor any other tracking tool will be able to locate the device, since it’s necessary to be logged into your Google Account. This doesn’t apply to previously installed tracking apps but in this scenario there are none on the phone. However, there’s one last resort but more on that later.
androidlost

How to use Dropbox to find your stolen phone (Android & iOS)


How to use Dropbox to find your stolen phone (Android & iOS)

Requirements:
  • Your device has access to the internet.
  • Activated “Camera Upload” in your Dropbox app.
  • Someone needs to take pictures with your lost device.
Dropbox can be your last resort if all other approaches don’t bring you any closer to finding your phone. For this to work, however, Dropbox needs to be installed on your phone and the “Camera Upload” feature has to be activated. This way, every time your phone’s thief takes a picture, it automatically gets uploaded to your Dropbox “Camera Uploads” folder. So, if he or she takes a nice selfie you might be able to identify the thief. And if you’re lucky, you can make out the location by looking at the background of the uploaded pictures.
Should that be impossible, simply start a blog and show the world all the pictures your thief has taken. There’s one funny tumblr page sharing images of Hafid, the guy who stole the phone of the blog’s owner.
So far, that’s the only way Dropbox can help you. Dropbox doesn’t give you the IP address of mobile devices which are connected to your Dropbox account. This is only possible for Desktop PCs and laptops until now.
I hope you are reading this just out of pure interest and not because you lost your phone! But if that’s really the case, I truly hope that this article will help you track it down. Either way, I recommend installing a good tracking app BEFORE your phone vanishes. An app I recommend is Cerberus, which is available on Google Play.

Cara Mengatasi Sukar Tidur



cara mengatasi sukar tidur(insomnia)

Korang semua senang nak tidur ke?ada yang susah nak tidur macam aku?pening gila kepala aku ni.macam nak pecah pun ada.haisshh..tak boleh jadi ni.kena berubah gak.sampai bila nak macam ni.kalau dah susah tidur ni maksudnya insomnia la kan?kalau betul,sah-sah la aku kena..huhu

aku susah nak tidur,ko senang je.huh

siapa-siapa yang susah nak tidur,marilah kita baca bersama-sama tips ni..huhu



1. Tetapkan masa tidur dan masuk tidur pada waktu yang sama setiap malam.
2. Lakukan senaman pada siang hari. Semestinya anda akan rasa mengantuk pada malam hari. Kalau tak Berjaya juga, senamanlah sepanjang hari. Kalau tak letih, bukan orang namanya.
3. Jangan ambil minuman berkafien kerana ia mungkin menyebabkan anda tidak mengantuk.
4. Elakkan makan terlalu banyak pada waktu malam. Ingat bahawa esok masih ada untuk makan. Tapi kalau dah ajal, innalillah....(huhu)
5. Amalkan teknik relax secara kerap. Buat latihan pernafasan dan meditasi serta yoga (untuk bukan Islam).
6. Mandi dengan air suam sebelum tidur. Untung pada sesiapa yang dah berkahwin sebab boleh minta pasangan anda mengurut. Kalau yang belum berkahwin, minta kawan-kawan atau saudara untuk mengurut kerana mengurut juga boleh membuatkan anda relax. (jangan suruh awek atau pakwe!!)
7. Elakkan atau kurangkan buang air kecil. Jika terpaksa, cuba hadkan sekali selepas 1 jam di tempat tidur. Ada ke orang buang air setiap jam selain wanita mengandung? Wallahu’alam.
8. Jika tidak lena juga selepas 20 minit dan tidak mengantuk, bangun dan membaca (cari buku yang membosankan seperti buku sejarah ) atau lakukan sesuatu yang kurang aktif sehingga mengantuk. Kemudian cubalah tidur.
9. Jangan terlalu fikirkan masalah anda tak dapat tidur. Ingatkan diri anda, walaupun susah tidur, ia bukan ancaman kehidupan.

sumber - amik kat forum mesra

Dan untuk orang islam.
 Bila anda  sukar tidur, mungkin kerana fikiran anda sedang tergangu, bacalah doa ini:

Dari Zaid bin Thabit, sabda Nabi saw:




Ertinya:

"Ya Allah, sunyilah semua bintang dan tenanglah semua mata. Dan Tuhan yang hidup dan berdiri sendiri. Tuhan tidak mengantuk dan tidak tidur. Wahai Tuhan yang hidup dan berdiri sendiri. Tenangkanlah malamku ini dan tidurlah mataku".

(Riwayat Ibnu Sunni dan Tabarani)

Tuesday, November 11, 2014

MELEMBUTKAN HATI MANUSIA YANG KERAS


CARA MELEMBUTKAN HATI MANUSIA YANG KERAS

Doa Pelembut Hati Menggunakan Cara Zikir dan Alquran



Cara terbaik adalah melembutkan hati-hati mereka adalah dengan zikir dan ayat-ayat Allah S.W.T. dan berdoa semuga Dia melembutkan hati-hati mereka yang keras itu.

Doa asas yang digunakan untuk melembutkan hati seseorang ada kaitannya dengan peristiwa sejarah Sayyidina Umar al-Khattab r.a, iaitu ayat yang dirampas oleh Sayyidina Umar daripada adiknya. Bila ayat ini dibaca, hatinya terus menjadi lembut lalu memeluk Islam (ayat tersebut adalah ayat 1-5 surah Taha)

Di antara bahan-bahan ciptaan Allah yang paling keras di dunia ini ialah besi tetapi dapat dilembutkan oleh Nabi Daud a.s. Doa yang ada kaitannya dengan Nabi Allah Daud inilah yang digunakan sebagai kombinasi dengan doa pelembut hati.

KAEDAH PERTAMA.

Mengikut aturannya, bacalah:

Pertama : Baca surah Al-Fatihah ayat 1-7.

Maksudnya :
[1Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[2Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.
[3Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[4Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari akhirat).
[5Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.
[6Tunjukilah kami jalan yang lurus.
[7Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.
  
Kedua : Baca Surah al-Hasyr ayat 21

59:21



Maksudnya : "Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah. Dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya."

Ketiga : Baca Surah Taha ayat 1-5.

Maksudnya :
"Dengan nama Allah. Yang Maha Pemurah , lagi Maha Mengasihani
1.  Thaahaa.
2.  Kami tidak menurunkan Al Quran ini kepadamu agar kamu menjadi susah;
3.  Tetapi sebagai peringatan bagi orang yang takut (kepada Allah),
4.  Iaitu diturunkan dari Allah yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi.
5.  (Iaitu) Tuhan yang Maha Pemurah. yang bersemayam di atas ‘Arsy."

Kemudian baca doa pelembut hati di bawah

“Allahumma laiyinli qalbahu, laiyinta li Daudal hadid”

“Ya Allah, lembutkanlah hatinya sebagaimana Kamu melembutkan Daud (akan) besi”

Kemudian tiupkan ke air

Doa di atas boleh digunakan untuk semua orang yang keras hati, sentiasa melawan dan tidak menurut kata. Ini termasuklah untuk melembutkan hati untuk diri sendiri. Untuk kegunaan diri sendiri, letakkan tangan kanan di dada iaitu di bahagian hati dan baca doa di atas. Kemudian tarik nafas perlahan-lahan hingga habis dan lepaskan. Untuk kegunaan orang lain, ketika membaca doa, letakkan tangan kanan di dada iaitu di bahagian hati orang yang meminta pertolongan tadi. Bagi orang yang meminta doa pelembut hati melalui wakil, air diberikan untuk diminum. 


KAEDAH KEDUA

Kaedah dengan cara  zikir dan doa pelembut hati .

Zikir dan Doa Pelembut Hati

Zikir ini elok dia amalkan oleh isteri yang mahu hati suaminya menjadi lembut atau suami yang mahu hati  isterinya menjadi lembut.

Beristighfar sebanyak 3 kali, dan niatkan untuk melembutkan hati suami
Kemudian baca : "Ya Aziz Ya Jabbar Ya Mutakabbir "

Selepas membacanya beberapa kali, hembuskan ke atas suami sekira-kira suami tidak perasan. Atau isteri membacanya waktu suami tidur nyenyak. Hembuskanlah di tapak tangan dan letakkan di hati (dada) suami. Mudah-mudahan Allah lembutkan hatinya. Bila hati sudah lembut, mudahlah dibuka kunci perhubungan atau pintu perbincangan. (Zikir ini juga boleh diamalkan untuk melembutkan hati anak) .

Selain daripada itu amalkan doa ini:

"Ya Allah, lembutkanlah hatinya (suami) sepertimana Engkau lembutkan besi"


 KAEDAH KETIGA

Zikir dan Doa Pelembut Hati.

Baca Ya Latif, ya Latif sebanyak  7 kali kemudian diikuti dengan membaca Surah Asy-Syura ayat 19. ( baca ayat al-Quran dalam bahasa Arab)

Maksudnya : "Wahai Tuhan yang Maha Pelembut. Allah Maha Lembut terhadap hamba-hambanya; Dia memberi rezeki kepada sesiapa yang Dikehendakinya dan Dialah Yang Maha Kuat lagi Maha Perkasa" (Surah Asy-Syuura ayat 19)

Hembus dimuka suami  dan hembusan itu dibawa turun ke hati suami.
Ulangkan sebanyak 3 kali.atau 7 kali. Insya Allah hati suami akan menjadi lembut.


Selain daripada itu amalkan doa ini:

"Ya Allah, lembutkanlah hatinya (suami) sepertimana Engkau lembutkan besi"

(Cara-cara ini boleh digunakan oleh suami kepada isteri dan ibu bapa kepada anak-anaknya)

{Amalkanlah cara-cara ini setiap hari insya Allah akan ada  perubahan dan kesannya.}


 KAEDAH KEEMPAT
Doa Untuk Melembutkan Hati yang Marah

Pada orang yang marah kepada kita, contohnya suami atau rakan, agar lembut hatinya, bacalah dihadapannya Surah an-Nisaa Ayat 84. berulang-ulang (Sila rujuk Al-Quran)

Maksudnya: "Semoga Allah menahan kekuatan orang-orang kafir dan Allah yang lebih kuat dan lebih sangat siksaNya. Ya Tuhan yang Maha Pemelihara dan Maha Pemberi Keselamatan."

KAEDAH KELIMA

Apabila kita marah maka doa untuk mengawal diri daripada sifat marah bacakan doa ini :

"Ya Allah, sejukkanlah hatiku dengan salji dan kesejukan dan air yang sejuk. Ya Allah bersihkanlah hatiku daripada dosa-dosa sebagaimana Engkau membersihkan baju yang putih daripada kekotoran." (Hadis Riwayat Tirmizi)

Sekiranya isteri ingin menyejukkan hati suami yang marah boleh baca doa diatas dan ubah sedikit :

"Ya Allah, sejukkanlah hati suamiku (fulan bin fulan) dengan salji dan kesejukan dan air yang sejuk. Ya Allah bersihkan hati suamiku (fulan bin fulan) daripada dosa-dosa sebagimana Engkau membersihkan baju yang putih daripada kotoran."

KAEDAH KEENAM

Doa untuk melembutkan hati anak

Doa pelembut hati Surah Asy-Syuura ayat 19'

Maksudnya : "Wahai Tuhan yang Maha Pelembut. Allah Maha Lembut terhadap hamba-hambanya; Dia memberi rezeki kepada sesiapa yang Dikehendakinya dan Dialah Yang Maha Kuat lagi Maha Perkasa" (Surah Asy-Syuura ayat 19)
Baca di waktu malam semasa anak sedang tidur.

i. Letakkan tapak tangan kanan di dada sebelah kiri

ii. Istighfar 3 x kemudian niatkan dalam hati

Ya Allah lembutkanlah hati anakku

Ya Allah jadikanlah anakku ini anak yang soleh/solehah

iii. Kemudian baca doa di atas (Surah Asy-Syuura ayat 19)

iv. Dah habis baca doa tadi tiup umbun-umbun kepala , muka dan dada anak 3 X
Amalkan doa ini secara istiqamah, insya Allah akan dapat keberkatan dan pertolongan dari Allah . Doa ini juga boleh di amalkan untuk diri sendiri dengan meletakkan tangan kanan di dada kiri dan baca doa di atas.Boleh juga di amalkan oleh isteri atau suami. 
KAEDAH KETUJUH DOA PENGASIH
Kita berdoa semoga kita dikasihi oleh orang-orang yang beriman dan kita mengasihi orang yang beriman,  sebagaimana doa yang diajarkan Nabi S.A.W. yang diriwayatkan oleh Imam Muslim.

"Ya Allah! Limpahkanlah perasaan cinta hamba-Mu ini terhadap diri hamba-Mu yang beriman, limpahkanlah juga perasaan cinta mereka terhadapku."

Suami boleh juga berdoa dengan doa pengasih ini  supaya dia mengasihi dan dikasihi oleh isterinya :
"Ya Allah! Limpahkanlah perasaan cinta hamba-Mu ini terhadap isteriku (Pulan bte Pulan) dan limpahkanlah juga perasaan cinta isteriku (Pulan bte Pulan) terhadap diriku"
(Jika berpoligami sebut isteri-isteriku tak payah sebut nama)

Sahabat yang dimuliakan,
Doa-doa di atas adalah cara dan ikhtiar kita untuk melembutkan hati insan yang dikasihi samaada isteri, suami, anak-anak, ibu bapa, adik beradik, sahabat-sahabat dan sesiapa sahaja dengan niat dan hasrat untuk kebaikan. Semoga hati yang keras dapat dilembutkan dengan izin Allah. Jika sekiranya usaha dan doa telah dilaksanakan hati seseorang itu masih tidak mahu lembut dan tetap keras macam batu maka serahkanlah kepada Allah S.W.T. kerana sesungguhnya hidayah itu adalah hak mutlak Allah S.W.T.

Nabi S.A.W. berdoa supaya Allah S.W.T. memberi hidayah dan melembutkan hati salah satu daripada dua Umar (iaitu Umar al-Khattab dan Umar bin Hisham (Abu Jahal) maka Allah S.W.T. makbulkan doa Nabi S.A.W. dengan diberinya taufik dan hidayah-Nya kepada Umar al-Kahattab.

Oleh itu kita jangan berputus asa jika insan yang dikasihi masih tidak mahu berubah, yang penting kita teruskan berdoa selepas lepas solat, dimalam hari selepas solat tahajjud dan di waktu-waktu mustajab doa semoga dimakbulkan doa dan hajat kita

Supplication when one is disappointed about his Life




islam-la-ilaha-illah-allah.jpgSupplication when one is disappointed about his Life


`Aishah (May Allah be pleased with her) reported: While the Prophet (PBUH) was reclining against me (during his last illness) I heard him saying: “Allahumma-ghfir li, warhamni, wa alhiqni bir Rafiqil-A`la (O Allah, forgive me, bestow Your Mercy on me and let me join with the exalted companions.”
[Al-Bukhari and Muslim].

Doa yang di baca ketika hampir putus asa dengan kehidupannya.



Doa yang di baca ketika hampir putus asa dengan kehidupannya.

islam-la-ilaha-illah-allah.jpgSupplication when one is disappointed about his Life
Doa yang di baca ketika patah hati (putus asa) berkenaan kehidupannya.

`Aishah (May Allah be pleased with her) reported: While the Prophet (PBUH) was reclining against me (during his last illness) I heard him saying: “Allahumma-ghfir li, warhamni, wa alhiqni bir Rafiqil-A`la (O Allah, forgive me, bestow Your Mercy on me and let me join with the exalted companions.”
[Al-Bukhari and Muslim].

Aisyah r.a. berkata : Saya telah mendengar Rasulullah saw yang sedang menyandarkan badannya kepadaku (ketika kesakitannya yang akhir ), membaca ”Allahummaghfirli warhamni wa alhiqni birrofiqil a’la. (Ya Allah, ampunkan hamba dan kasihanilah hamba dan biarkanlah hamba mengiringi sahabat-sahabat yang mulia).
[Al-Bukhari dan Muslim]