LAZADA SPECIAL OFFER

Sunday, May 10, 2015

AMALAN UNTUK MELINDUNGI DIRI DARI KEJAHATAN MANUSIA/HAIWAN/BENCANA ALAM




AMALAN UNTUK MELINDUNGI DIRI DARI KEJAHATAN MANUSIA/HAIWAN/BENCANA ALAM

**Amalan Doa Untuk Keselamatan & Melindungi Diri Dari Kejahatan Manusia/Haiwan/Bencana Alam**



Hidup manusia hingga saat ini semakin hari semakin berat berbagai kasus pembunuhan,perampokan hingga bencana seperti kebakaran,banjir dll akan terus menghantui kehidupan ini. Islam mengajarkan kita untuk tetap tawakal & berdoa memohon ampunan & perlindungan dari marabahaya kehidupan.

Amalan & Doa Yang Harus Anda Lakukan :

1,Laksanakan solat jamaah selalu di awal waktu, usahakan minima berjamaah di masjid 1x setiap hari.
2.Laksanakan solat dhuha & tahajud masing-masing 2 rakaat setiap hari
3.Bacalah Asmaul Husna minima 3x setiap hari
4.Bacalah Surah Al-Falaq,An-naas,al-iklhas & al-fatihah 3x setiap hari
5.Bacalah Surah Yaasin,Al-Mulk,Al-Waqiah & Ayat Kursi 1x setiap hari
6.Berikan sedekah & infaq kepada yatim piatu & fakir miskin minima 3x secara iklhas setiap hari.
7.Bacalah kalimah tauhid/syahadah & selawat kepada nabi 7x setiap hari
8.Selanjutnya Bacalah Doa Berikut ini


a) Doa keselamatan diri, anak-anak, keluarga dan rumahtangga dari kejahatan manusia, haiwan dan bala bencana.



Maksudnya: Sesungguhnya Tuhanku, tiada Tuhan yang sebenarnya yang berhak disembah melainkanNya, ke atasNya aku bertawakkal, dan Dialah Tuhan yang memiliki arasy yang agung, .Apa sahaja yang dikehendakinya tentu akan berlaku, dan apa yang tidak dikehendakinya tidak akan berlaku.Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan izin Allah yang maha tinggi lagi maha agung. Aku bersaksi bahawa Allah maha berkuasa atas segala sesuatu dan pengetahuanNya meliputi segala sesuatu. Aku memohon perlindungan kepadaNya yang maha berkuasa menahan langit dari jatuh ke atas bumi melainkan dengan izinNya, aku memohon perlindunganNya dari kejahatan segala makhluk yang bergerak di muka bumi yang berada di bawah kuasaNya. Sesungguhnya Tuhanku tetap di atas jalan yang lurus.

b) Doa keselamatan diri dan harta benda 


Maksudnya: Sesungguhnya Tuhanku, tiada Tuhan yang sebenarnya yang berhak disembah melainkan Engkau, ke atas Engkau aku bertawakkal, dan Engkaulah Tuhan yang memiliki arasy yang agung. Apa sahaja yang dikehendakinya tentu akan berlaku, dan apa yang tidak dikehendakinya tidak akan berlaku. Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan izin Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.
Dengan nama Allah yang mempunyai kemahuan, agung kenyataan, lagi amat berkuasa apa yang dikehendaki oleh Allah, aku berlindung daripada syaitan.
Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan kecuali Dia, hanya kepadaNya aku betawakal, Dialah Pemilik Arasy yang agung. Tidak ada daya dan kekuatan kecuali pada Allah.

c) Doa penjaga harta dan ahlinya.
Doa ini boleh diamalkan ketika mengunci kereta, rumah, meninggalkan rumah untuk keluar kawasan, balik kampung atau seumpamanya. Mengamanahkan Allah SWT untuk menjaganya, bacalah doa berikut;

Maksudnya: Aku tinggalkan kepada Allah harta dan keluargaku.

d) Doa mengelak daripada ditimpa bala dan musibah


Maksudnya: Rasulullah S.A.W didengari berkata sesiapa yang berdoa; "Dengan nama Allah yang tiada dimudaratkan sesuatu apapun dengan namaNya samada di bumi dan di langit, dan Dialah Maha Mendengar dan Maha Mengetahui" sebanyak 3 kali, maka ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehinggalah subuh esoknya, dan barangsiapa membacanya ketika subuh 3 kali, ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehingga petangnya" ( Riwayat Abu Daud, 4/323 ; Al-Tirmidizi, 5/465)


e) Doa untuk melindungi diri dari kejahatan perkosaan, sesuai bagi kaum wanita
doa sahih yang dibaca oleh isteri Nabi Ibrahim a.s iaitu Siti Sarah

Maksudnya: Ya Allah, jika engkau mengetahui bahawa aku beriman kepadaMu dan RasulMu, dan aku menjaga kehormatanku hanya untuk suamiku, maka lindungilah aku daripada dikuasai oleh orang-orang kafir dan zalim" ( Riwayat Al-Bukhari, no 2104, 2/722; Sunan Al-Baihaqi, 5/97; Musnad Ahmad, 2/403; Fath Al-Bari, 6/393; Umdat Al-Qari, 12/30 ; Sahih )

f) Doa untuk keluar rumah & berangkat kerja/pemergian/mudik
Bismillahi tawakkaltu alallahi, wa laa hawla walaa quwwata illabillaah
Maksudnya: Dengan nama Allah, aku bertawakkal kepada Allah, tidak ada daya dan kekuatan kecuali dengan-Nya

g) Doa Untuk menghadapi pencuri/peragut atau penjahat yang lain

Doa :
A’uudzubi kalimatillahi tammati minsyarri maa kholaq
Aku berlindung dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna, dari kejahatan mahlukNya
(3x Sesudah subuh dan Sesudah Magrib)
Riwayat hadits :
khaulah binti Hakim, “Saya mendengar Rasulullah bersabda. “barang siapa ada di suatu tempat kemudian membaca doa itu. Maka tidak ada suatu apapun yang membahayakannya sampai ia meninggalkan tempat itu.”(HR. Muslim).

Dari Abi Hurairah RA, sesungguhnya Nabi SAW bersabda " Barangsiapa yang di waktu sore mengucapkan tiga kali, maka segala racun dan binatang penyengat yang beracun tidak akan membahayakannya pada malam itu" (HR At Tirmidzi dan Ahmad)
Doa :
Bismillahilladzii laa yadhurru ma asmihi syai’un fil ardhi walaa fissama’i wahuwassami’ul ‘aliim
“Dengan nama Allah yang tidak ada apapun akan membahayakan atas namaNya, baik di langit maupun di bumi, dan Dia Maha mendengar lagi Maha Mengetahui”
(3x Sesudah subuh dan Sesudah Magrib)

Riwayat Hadits :
Dari Ustman bin Affan RA berkata: Rasulullah SAW bersabda: Tiada seorang hambapun yang mengucapkan setiap pagi dan petang sebanyak tiga kali, pasti tidak ada sesuatupun yang dapat membahayakannya"
(HR Abu Dawud dan Tirmidzi)

Allahumma anta robbi laa ilaaha illa anta, ‘alaika tawakkaltu wa anta robbul ‘arsyil azhiim. Maasyaa alloohu kaana wamaa lam yasya’lam yakun. Laa hawla walaa quwwata illaa billaahil ‘aliiyyil ‘azhiimi, a’lamu annallaaha ‘alaa kulli syai’in qodiir, wa annallooha qod ahatho bikulli syai’in ‘ilmaan. Alloohumma inni a’uudzubika min syarri nafsi, wamin syarri kulli daabbatin anta khidzumbinaa shiyatihaa. Inna robbi ‘alaa shirootim mustaqiim.
Ya Allah, Engkau adalah Tuhanku. Tiada Tuhan selain Engkau. KepadaMu aku bertawakal, dan Engkau Tuhan pemilik ‘Arasy yang agung. Apa yang dikehendaki Allah pasti terjadi, dan apa yang tidak dikehendakiNya pasti tidak akan terjadi. Tiada daya dan kekuatan kecuali Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Besar. Aku tahu bahwasanya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu, dan bahwasanya ilmu Allah meliputi segala sesuatu. Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kejahatan diriku, dan dari kejahatan mahluk yang berada dalam kekuasaanMu. Sesungguhnya Tuhanku selalu menunjukkan jalan yang lurus.
(Setiap Pagi dan Sore)

h) Doa Untuk Perlindungan dari fitnah & azab

Allahumma arinal haqqa-haqqa warzuqnat tiba’ah, wa arinal baathila-baathila warzuqnaj tinabah
Ya Allah tunjukkanlah bahwa yang benar adalah benar, dan berikan kami kekuatan untuk mengikutinya, dan tunjukkanlah bahwa yang bathil adalah bathil, dan berikan kami kekuatan untuk menjauhinya
(Dibaca pada sujud terakhir setiap solat)


Allahumma inni a’udzubika min ‘adzaabil qobri wamin ‘adzaabannar wamin fitnatil mahya wal ma maati wamin fitnati masiihi dajjal
Ya Allah, aku berlindung padaMu dari adzab kubur, dan dari adzab neraka, dan dari fitnah kehidupan, dan dari fitnah kematian, dan dari fitnah Almasih Dajjal

No comments:

Post a Comment