LAZADA SPECIAL OFFER

Saturday, September 23, 2017

Panduan & Cara Solat Sunat Taubat Nasuha



Panduan & Cara Solat Sunat Taubat Nasuha

Panduan Solat Sunat Taubat Nasuha daripada aliff.co | Aliff Mazli Blogger Malaysia

Cara Solat Sunat Taubat Nasuha: Niat & Istighfar Dalam Bacaan Jawi & Rumi

Solat taubat adalah sejenis solat sunat yang boleh dipraktikkan oleh seseorang yang beragama Islam. Oleh kerana sudah menjadi lumrah manusia untuk melakukan kesilapan dan berbuat dosa, maka Allah S.W.T. yang maha pemurah telah memberikan kita satu hadiah ataupun anugerah yang tidak ternilai untuk menyucikan diri kita daripada dosa-dosa. Hadiah ini adalah taubat dan pengampunan. Bagaimanakah cara untuk mendapatkannya? Mudah sahaja. Anda boleh mempelajari cara untuk mengerjakan solat sunat taubat sepertimana cara yang diterangkan di bawah.

Cara Solat Taubat Nasuha Yang Betul

Waktu Solat Sunat Taubat

Solat taubat boleh dilakukan pada bila-bila masa. Tetapi, adalah lebih afdhal ianya dikerjakan pada waktu tengah malam kerana ia lebih sunyi dan anda lebih tenang. Anda juga disarankan untuk melakukannya sewaktu bersendirian supaya tiada gangguan dan anda akan menjadi lebih khusyuk ketika melakukan solat.

Kaedah Solat Sunat Taubat

Solat sunat taubat boleh dilakukan dalam 2, 4, ataupun 6 rakaat. Ia sama seperti solat sunat lain. (Jika solat 4 atau 6 rakaat, buatlah 2 rakaat dan salam, diikuti lagi 2 rakaat dan salam, dan begitulah seterusnya).

Niat

Niat anda juga adalah sangat penting. Adalah baik untuk anda bersungguh-sungguh dan mempunyai keinginan tinggi untuk bertaubat dan meninggalkan daripada berbuat perkara mungkar- perbuatan ini dipanggil taubat nasuha. Dengan mengikuti langkah-langkah ini, mudah-mudahan solat anda akan diterima.

Panduan Solat Sunat Taubat Menggunakan Carta Aliran

Anda boleh merujuk carta aliran ini sebagai panduan solat sunat taubat yang komprehensif, bermula daripada solat sunat sehinggalah ke istighfar, istighfar tauhid & penghulu istighfar. Untuk kemudahan anda, di sini saya sertakan juga cara bacaan niat & istighfar solat taubat dalam bahasa rumi.
Panduan Solat Sunat Taubat Terbaik Menggunakan Carta Aliran
Silalah bookmark halaman ini untuk rujukan pada masa hadapan atau anda boleh menyimpan terus gambar carta aliran ini di dalam peranti anda. Saya mengharapkan supaya ilmu yang dikongsikan ini sedikit-sebanyak dapat memberikan manfaat.

Doa Solat Taubat Nasuha

Lazimnya, memang akan ada “template” untuk berdoa. Namun begitu, contoh doa taubat sengaja tidak disertakan di sini. Hal ini kerana adalah lebih afdhal untuk kita berdoa dengan setulus hati di dalam bahasa yang kita sendiri fahami. Sekiranya kita berniat solat sunat taubat dengan sebenar-benar taubat tetapi doanya adalah sekadar doa mengikut “skrip” yang bukan datang daripada hati yang tulus ikhlas; lebih-lebih lagi jika ia di dalam bahasa Arab tetapi kita tidak arif dalam berbahasa Arab, wallahu a’lamtetapi berkemungkinan besar kita sendiri pun tidak yakin dan tidak dapat merasakan kesungguhan di dalam berdoa.
Oleh yang demikian, berdoalah dengan penuh keikhlasan dari hati, pohonlah keampunan, mudah-mudahan taubat kita diterima dan dosa-dosa kita dapat dihapuskan. Allah S.W.T. menyukai hamba-Nya yang suka bertaubat. Sesungguhnya perjalanan yang manis adalah perjalanan ahli taubat.
Selamat beramal. In Sha Allah, semoga ibadah anda diterima.

Komen Facebook

No comments:

Post a Comment